fredag 2 december 2011

Virkade julstjärnor

God adventskväll på er:)
Så blidde det spridda blogginlägg igen. 
Veckorna flyger iväg
och är fyllda med jobb och lite julpyssel.
I morgon startar julbord - julmingel - julfestveckorna.
Jag är banne mig upptagen alla dagar nästa vecka förutom torsdag.
Hur gick det till??
Nåja, roligt kommer det att bli och startskottet smäller i morgon med julbord tillsammans med maken, 
alldeles för mycket god mat och dryck
och som om inte det var nog så sover vi på hotell!!
Kommer att få känna den där lilla lyxen som verkligen behövs ibland!
Tack mannen min:)))

Väl, väl, tillbaka till det jag skulle skriva om
nämligen julpysslet.
Kolla in virkade stjärnan nedan.
Lätt som en plätt, 4 omgångar med snurrande av virknålen och så... klart!
Gjord  i en fej och då menar jag på typ 10 minuter. 
Jag använde en virknål st 3 och ett lite tjockare virkgarn i bomull.
Så här gör du:
1.Virka 4 lm, sätt ihop till en ring med en sm i 1:a lm.
2. 1 lm, virka 9 fm i ringen, avsluta med en sm i första fm.
4.# virka 5 lm, 1 dubbel stav i nästa fm, 5 lm och en fm i nästa fm#, upprepa varvet ut, 
avsluta med en sm i första fm.
5. Virka #6 fm runt första lm båge, en fm i dubbelstaven, 3 lm och en fm i samma stav, 6 fm runt nästa lm båge#,
fortsätt varvet ut och avsluta med en sm i första fm på förra varvet.
6.Virka 40 lm och avsluta med en sm i samma fm som ovan.

Tadaaaa, nu är julgranspyntet klart:))
Kostar inte mycket och är väldigt trevligt när man tittar på TV.
 

Lycka till!
Kvällskram
Isabell

1 kommentar:

4U2 sa...

Kanske man skall testa, fin är den!