fredag 24 september 2010

Arbetsförmedlingen


Ja, då har jag vistats för första gången i mitt liv på arbetsförmedlingen.
Ja, iaf för att söka jobb.
Denna gång som utförsäkrad långtidssjukskriven.
Fick denna besked:
"För att få ersättning från A-kassa måste du anmäla dig som arbetssökande på heltid
hos a-kassan. Kan du inte arbeta 100 % blir du utan ersättning. 
Ingen ersättning från Försäkringskassan, ej heller från a - kassan.
Nästa blir socialbidrag. 
Det tjänar du för bra på din halvtid för att få."
Min årsinkomst förra året var inkl sjukpenning på 25 %
176000 kr....

Vad händer i välmående Sverige?

Jag klarar mig! Min man försörjer mig, men vad händer med alla som inte har en äkta hälft som tjänar bra? Vad händer med de som är för sjuka för att arbeta alls, men ändå ställs inför samma procedur som jag?
Vad händer med de som inte psykiskt orkar kämpa, som inte klarar av att se ljuset i denna långa,
smala "påvägentillbaka" tunneln?

Jag klarar mig, men oroar mig för er andra som kämpar.

Det ända jag kan säga är:
Tro på att det kommer att lösa sig. 
Vi kanstötta har rätt till ett värdigt liv vi med.
Jag kallar inte det vi ser i media och de svar jag har fått
från myndighetshåll för värdiga.
De är nedvärderande.
Stackars er säger orden, men så här är lagen.

Så, nu har jag sagt det.

Nu är det fredagsmys tillsammans med familjeförsörjaren och barnet.

Finns det fler av er som upplever eller har tankar kring detta?

Puss o kram på er
och trevlig helg

//Isabell



Inga kommentarer: